الرؤية السردية في رواية أنا يوسف للکاتب أيمن العتوم إعداد د/ نفيسة محمد عبد الفتاح مدرس الأدب والنقد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة البريد الإلکتروني: zaitonah8@azhar.edu.eg
text
article
2020
ara
الملخص :
الرؤية السردية مصطلح نقدي عرف طريقه إلى الدراسات الأدبية المتعلقة بالسرد في أوائل القرن العشرين، على خلفية الالتفات إلى الراوي وتمثله دورا لا يقل أهمية عن بقية العناصر المکونة للرواية من أحداث وزمان ومکان وشخصيات، ومن ثم فهذا البحث يلقي الضوء على الراوي وموقعه في رواية أنا يوسف، وما ينتاب هذا الموقع من تغير أو ثبات أو قرب أو بعد أو حضور أو غياب، وأثر ذلک کله على حرکة السرد وتغير زوايا النظر وامتداد الرؤية .
Abstract :
Narrative vision is a critical term that defined its way to literary studies related to narration in the early twentieth century, against the background of paying attention to the narrator and his role is no less important than the rest of the components of the novel, including events, time, place and characters, and then this research sheds light on the narrator and his position during the novel of ana Youssef And what affects this position in terms of change, stability, proximity, distance, presence or absence, and the effect of all this on the movement of narration and changing angles of view.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
4252
4278
https://jfla.journals.ekb.eg/article_168864_55b4585ec347c550703521590ae5f745.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.168864
تطور الشعر السواحيلي إعداد د/ على أمين اللبودى أستاذ مساعد ـ کلية الدراسات الأفريقية العليا جامعة القاهرة البريد الإلکتروني: dralialleboudy@gmail.com
text
article
2020
ara
الملخص:
يوجد خلاف ممتد بين اتجاهين اثنين عند دراسة الأدب. ويرى الاتجاه الأول أن النص الأدبي علة لمعلول سابق يجب الکشف عن معناه بربطه بسياقه الخارجي، ويدخل في هذا المجال المنهج التاريخي والمنهج الاجتماعي والمنهج النفسي. ويحاول الاتجاه الثاني أن يدرس النص الأدبي انطلاقاً من الاهتمام التام بالبنية اللغوية الداخلية. والتغير من داخل النص يکون متزاملاً مع المناهج الأدبية للشکلية والبنيوية والأسلوبية. وثمة من يطمح إلى الجمع بين الاتجاهين: دراسة النص الأدبي من الداخل ومن الخارج. ويمکن القول إن دراسة الأدب تسير في اتجاهين اثنين: اتجاه سياقي حيث يدرس النص الأدبي في ظروف نشأته وعناصره الخارجية. ويمکن أن يتضمن هذا کل الدراسات النقدية التي لا تجعل النص الأدبي وحده محور اهتمامها- أي أنها تتوسل بوسائل خارجية ليست من داخل النص نفسه. وهناک اتجاه آخر يقول: إن هدف علم الأدب ليس هو الأدب في عموميته وإنما أدبيته، أي تلک العناصر المحددة التي تجعل منه عملاً أدبياً، حيث يکون الاهتمام بالنص الأدبي من غير أي سياق خارجي. وتهدف هذه الدراسة إلى تحديد التغير الذي حصل في الشعر السواحيلي من الناحيتين الموضوعية والشکلية على حد سواء. کما تهدف أيضاً إلى إيجاد علاقة متبادلة بين التغير الذي يأخذ مکاناً في الشعر السواحيلي والحالات الاجتماعية والسياسية والاقتصادية المصاحبة التي قد يکون لها تأثير محدد على التغير الموضوعي والشکلي في الشعر السواحيلي.
Abstract:
There is an extended conflict between two trends. Supporters of the first trend regard that the literary text just as cause and effect, and its meanings must be disclosed by linking it to its external context. The social method, the historical method and the psychological method enter in this area. And the second trend tries to study the literary text by means of full attention of internal linguistic structure. Change in literature is affected from within the text (intra-textually) or is triggered from outside the text (extra-textually). The intra-textual approach to change in literature is associated with literary methods of “formalism” and “structuralism”. In this study however, we recognize the inadequacy of paying full attention to the inner linguistic structure of a generic form, at the expense of ideas, tropes, imagery, themes and characters. The insistence of any probe into the inner mechanism of the structure only, is not always adequate, especially in a study like this one which considers tropes, imagery, characters, history, themes etc. The aim of this study there is twofold. First, to establish the change that took place in the Swahili poetry-both thematically and formally. Second, to try to find a correlation between the change that takes place in the Swahili poetry and the societal concomitants that may have certain influence in the thematic and stylistic shift of the Swahili poetry.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
4282
4392
https://jfla.journals.ekb.eg/article_168865_bb722baa1e216122b4e15230223827c6.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.168865
العلاقة بين النحو والأحکام الفقهية في کتاب الاستغناء في الاستثناء للقرافي (ت: 684هـ) إعداد د/ منال فوزي عبد القادر عمر أستاذ اللغويات المساعد في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات - جامعة الأزهر – بورسعيد البريد الإلکتروني: Manalomar173@azhar.edu.eg
text
article
2020
ara
الملخص:
هذا بحث عن (العلاقة بين النحو والأحکام الفقهية في کتاب الاستغناء في الاستثناء للقرافي (ت: 684 هـ) وتتمثل في کتاب الاستغناء بوجه عام وأبوابه الأخيرة على الخصوص العلاقة الوثيقة بين النحو والأحکام الفقهية، وأن کثيرًا منها بُنِي على اللغة، والقواعد النحوية، وآراء النحويين؛ لذا استوقفتني هذه العلاقة الوثيقة بين العِلْمَيْن والتي برزت واضحة في کتاب القرافي- رحمه الله- (الاستغناء في الاستثناء)، وقد بيَّن البحث العلاقة بينهما والتي تتراوح بين التأثير والتأثر، فکثير من الأحکام الشرعية بُنيَت على الأحکام والقواعد النحوية، ومنها ما استنبط الدليل على الحکم الفقهي من الحکم النحوي، ومنها ما فسَّر الدليل الشرعي للحکم الفقهي مستندًا على الحکم النحوي، وهذه العلاقة المترابطة بين الحکمين الفقهي والنحوي ظهرت جلية خاصة في أحکام الأيمان، والطلاق، والأقارير، والطهارة، وکان لباب الاستثناء أثر کبير في الحکم الفقهي- إلغاء وإثباتًا- في هذه الأبواب، ونتيجة لوجود علاقة قوية بينهما في المسائل والفروع موضوع الدراسة، کان لابد من دراسة الأحکام الفقهية على المذاهب الأربعة أو بعضها، کما اقتضت المسائل، التي اتخذت من الحکم النحوي مستندًا لتُبنى عليه، أو يبنى عليه الدليل، جنبا إلى جنب مع الدراسة النحوية، حتى تتضح العلاقة الرابطة بينهما، وقد توصل البحث إلى عدَّة نتائج، منها أن الفقه وأصوله لا ينعزل بحال عن علوم اللغة عامة وعن النحو خاصة؛ ذلک أنه مبنيٌّ على الدليل الشرعي، الناطق باللغة العربية، فکان من الطبعيِّ أن ينبني في کثير من مسائله- إن لم يکن في أغلبها- على أحکام اللغة العربية بما فيها النحو والصرف، هذا وبالله التوفيق.
Abstract:
This is a research on (the relationship between grammar and jurisprudence in the Book of the Dispensation in the Exception by Al- Qarafi (t: 684 E)), and it is represented in the book of dispensation in general and its last sections that deal in particular with the close relationship between grammar and jurisprudence. Many of these sections are based on language, grammar, and grammarians’ opinions. Therefore, this close relationship between both sciences, which was clearly reflected in the Book of Al-Qarafi, May God rest his soul, “The Dispensing in the Exception, grabbed my attention.
May Allah grant us success.
The research revealed the relation between both sciences which ranges between influence and affectedness, as many of the Islamic rulings were based on grammatical rules and rules, some of which derived evidence of jurisprudence from grammatical judgment, while some explained the Islamic evidence of jurisprudence based on grammatical judgment.This consistent relationship between the jurisprudential and grammatical judgments was particularly evident in the terms “rules” of faith, divorce, decisions and purification. The section of “the exception” had a significant impact on the jurisprudential judgment – clearly and undoubtedly - in these sections, and as a result of this strong relationship between them in the issues and branches of the study, it was a must to study the jurisprudential judgments on the four doctrines or some of them, as required by the issues which were based on the grammatical judgment or on which the evidence was induced along with the grammatical study, o have it clarified. The research accomplished several results, one of which is that jurisprudence and its origins are not isolated in any way from linguistics in general and grammar in particular, because it is based on the Islamic legitimate evidence, spoken in Arabic. Therefore, it was normal to have most of its issues based on the rules of the Arabic language, including grammar.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
4396
4676
https://jfla.journals.ekb.eg/article_168884_8ddd6e2033ea3ea60d504ebed7e88445.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.168884
الشعر المصنوع في النحو العربي دراسة صوتية أدائية في ضوء علم اللسانيات الحديث إعداد د/ محمد عبد المنعم محمود سلطان أستاذ أصول اللغة المساعد في کلية اللغة العربية بأسيوط جامعة الأزهر البريد الإلکتروني: Mohammedsoultan.47@azhar.edu.eg
text
article
2020
ara
الملخص:
تناولت في هذا البحث : الشعر المصنوع في النحو العربي بالدراسة الصوتية الأدائية ، المتمثلة في المقطع الصوتي والنبر والتنغيم ، تلک العناصر التي تهتم بدراسة المنطوق والمسموع من المهارات اللغوية ، وجعلتها دراسة تطبيقية على المستويات اللسانية الحديثة ، وهي : المستوى الصوتي ، والصرفي ، والنحوي [الترکيبي ] وأخيرًا المستوى الدلالي ؛ فجاء البحث في مقدمة وتمهيد وثلاثة فصول ، تتبعها خاتمة بها النتائج والتوصيات ، ثم فهرس للمصادر والمراجع .
وکان الهدف من البحث نفي شبهة الصناعة عن هذا الشعر ، أو وصفه بالوضع والانتحال على قائليه ؛ فقد أثبتت الدراسات اللسانية فصاحته وصححت نسبته إلى الفصحاء من الشعراء العرب. أما المنهج فقد اتبعت المنهج الوصفي ؛ فقمت بوصف ودراسة هذا اللون من الشعر عند المتقدمين من النحاة ، ثم عقَّبت بدراسته في ضوء علم اللسانيات الحديث.
Summary:
Research Summary: I dealt with in this research Poetry made in Arabic grammar by phonological performance study, Represented by the syllable, stress and intonation, Those elements that are concerned with studying the area and audible language skills, And made it an applied study at modern linguistic levels, They are: the phonemic level, the morphological, the syntactic level, and finally the semantic level. So the research came in an introduction, an introduction, and evidence, followed by the conclusion of the findings and recommendations, an index of sources and references. The aim of the research: Denying suspicion of forgery in this poetry, or describing it as plagiarism in his narration; Linguistic studies proved his eloquence and corrected his attribution to eloquent Arab poet. Curriculum: In this research, I followed the descriptive approach: So I described and studied this color of poetry among the most advanced grammarians, and then continued by studying it in the light of modern linguistics
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
4737
4825
https://jfla.journals.ekb.eg/article_168886_f7f9f21f8def920a58de460dfea85a60.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.168886
تمثيل هند بنت عتبة بجثة حمزة بن عبد المطلب رضي الله عنه دراسة نقدية إعداد د/ عبدالفتاح عبدالعزيز رسلان أستاذ مساعد التاريخ الإسلامى والحضارة الإسلامية بکلية اللغة العربية جامعة الأزهر بإيتاي البارود البريد الإلکتروني: abdulfttahraslan@gmail.com
text
article
2020
ara
الملخص
قصة تمثيل هند بنت عتبة بجثة حمزة بن عبد المطلب t ، من القصص المشهورة في السيرة النبوية علي صاحبها أفضل الصلاة وأزکي السلام، وقد ذکرها کثير من کتب السيرة والتاريخ، والحديث والتفسير، وقد قمت بإعداد هذا البحث عنها؛ لبيان حقيقتها، والوقوف علي مدي صحتها، وجعلت عنوانه "تمثيل هند بنت عتبة بجثة حمزة بن عبد المطلب t دراسة نقدية". وقد تحدثت فيه عن القصة کما وردت في کتب السيرة والتاريخ والحديث والتفسير، ثم قمت بنقد الروايات التي وردت بها سندا ومتنا، وخَلُصْتُ إلي أن کل الروايات التي وردت عن التمثيل بجثة حمزة بن عبد المطلب t ، أو قيام هند بنت عتبة بالتمثيل بجثته، وجَدْعِ أنْفِهِ، وقَطْعِ أُذُنَيْه، ومَضْغِ کَبِدِهِ ثُمَّ لَفْظِهِ، رواياتٌ ضعيفةٌ سَنَداً ومَتْناً، ولا أساس لها من الصحة؛ وذلک للأسباب التي ذکرتها في ثنايا البحث، وبالتالي تثبت براءة هند بنت عتبة من هذا الفعل الشنيع، والله الموفق.
Abstract :-
The story of Hend Bent Otba and her torture and tearing Hamza Bin abdulmotaleb's dead body is one of the most famous stories in our prophet mohammed's (Allah's peace and prayers be upon HIM) prophetic stories that was mentioned in most history and biography books and I have written this research that I named "Hend Bent Otba story in a critical, historical feild " to check its validity. In this research I talked about the story as it was mentioned in the historic and biographies books and criticized the stories both for the texts and narrations and I have concluded (come to) that the story of Hend's tearing Hamza's dead body, incising his abdomen, cutting his nose and ears and chewing his liver then spitting it out is completely indefinite, unreal story for the reasons that I have mentioned in my research, Thus and Allah is the arbiter of Success.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
5002
5055
https://jfla.journals.ekb.eg/article_169128_e2f64db95c2165a59946a4ea8683b668.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.169128
الأمير يوسف بن سبکتکين الغزنوي "حياته وأعماله" إعداد د/ أحمد سيد محمود محمد العطار مدرس التاريخ والحضارة الإسلامية کلية الآداب جامعة الوادي الجديد البريد الإلکتروني : ahmedsayed539@yahoo.com
text
article
2020
ara
الملخص:
تتناول ورقتي البحثية الموسومة بعنوان "يوسف بن سبکتکين حياته وأعماله"، أحد الشخصيات التاريخية المهمة في تاريخ الدولة الغزنوية، وأحد أبطالها الأفذاذ، وهو الأمير يوسف بن سبکتکين، وکنيته أبويعقوب، ولقبه عضد الدولة وأمين الملة. ولد الأمير يوسف في غزنة سنة384هـ/994م، وتوفي والده وهو الثالثة من عمره سنة 387هـ/997م، فتکفل أخوه السلطان محمود الغزنوي بتربيته تنفيذاً لوصية أبيه، ولمَا صار الأمير يوسف شاباً يافعاً قربه أخوه محمود إليه وجعله نديمه الخاص، وکان يجالسه في البلاط لفترات طويلة، وقد اتصف بالأخلاق الکريمة، إلا شرب الخمر آفة المجتمع حينئذ، وکان يحضر مجالس الشراب التي يعقدها أخوه السلطان محمود. وعن حياته العائلية، تزوج الأمير يوسف عدة زيجات، کانت إحداها من ابنة الوزير أحمد بن حسن الميمندي، وکان له ولدان يعقوب وسلمان، وبنتان تم خطبتهما لابني عمهما محمود، الأميرين: مسعود ومحمد. اعتلي الأمير يوسف المناصب العليا في الدولة، کمنصب السبهسالارية( قيادة الجيش) في عهد أخيه السلطان محمود سنة 412هـ/1021م، وبقي في هذا المنصب عشر سنوات حتي عزله ابن أخيه السلطان مسعود سنة 422هـ/1031م لغضبه عليه، وأرسله إلي ولاية قصدار بحجة تمرد حاکمها وامتناعه عن دفع الضرائب المقررة، لکن في الواقع کان هذا نفياً بعيداً عن مجري الأحداث في العاصمة غزنة، حيث کان يقيم في قصدار کالمحدد إقامته، وجعل حاجبه طغرل جاسوساً يعد عليه أنفاسه وينقل أخباره، فعندما نقل طغرل للسلطان نية الأمير يوسف في التوجه إلي ترکستان للاستقواء بالخانيين ضده، أمر السلطان مسعود بالقبض عليه والمجئ به إلي غزنة، وسجنه في إحدى قلاعها سنة 422هـــ/1031م، وقضي نحبه بعد عام من محبسه سنة 423هــ /1032م.
Summary:
My enlarged research paper which entitled" Youssef ibn Sabaktakin" manipulates part of his life and his inspiring and historical works in the history of the 'Ghaznawi nation" who was one of its bravest heroes. The prince, "Youssef Ibn Sabaktakin" was titled as Abou Jacob, the boost of the nation and the honest of the sect's secrets.He was born in 384 of Al Hijra, 994 A.C. and his father died when he aged three in 387 of Al Hijra, 997 A.C. so his brother, Sultan , Mahmoud Al Ghaznawi , adopted him and took care of him according to his father's will. When he grew up and became a strong Youngman, his brother, Sultan Mahmoud befriended him and made him his close and loyal sitter. He spent a long time with him in the royal throne. The prince "Youssef Ibn Sabaktakin" was characterized with good morals except for wine drinking which was the society epidemic at that time .he used to attend the wine seminars which was held by his brother," Sultan Mahmoud ". Concerning his family life, the prince , "Youssef Ibn Sabaktakin" married several wives, one of them was the daughter of the minister , Ahmed Ibn Hassan al Mymarni. He had two sons, Jacob and Solyman and two daughters who was engaged to their uncle's sons , the prince Mahmoud. They were called , Masoud and Mohammed. The prince , "Youssef Ibn Sabaktakin" was at the head of the high positions such as " Al Sabahsaria " "the army leadership it the age of his brother Sultan Mahmoud in 413 of Al Hijra , 2021 A.C and stayed in that position for ten years till he was secluded by his brother's son , sultan Masoud in 422 of Al Hijra , 1031 A.C as he was furious with him and expelled him to the province of " Qasdar " with the excuse of its governor's rebellion and his abstention to pay the wanted taxis , but truly it was an exile to make him away of the current events in the capital, "Ghazna" since he was staying in" Qasdar" as a limited residence , so he made his usher " Toghrol" as aspy count his breaths and conveys his news .When " Toghrol" conveyed to the Sultan the prince. Yousef 's intention to go to "Turkmustan " and have the support of " Al khananese " anti him , he asked Sultan . Masoud to arrest or seize him and bring him to"Ghazna".He imprisoned him in one of its castles in 422 of al Hijira , 1031 A.C and died after a year of his imprisonment in 423 of Al Hijra , 1032 A.c
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
5058
5126
https://jfla.journals.ekb.eg/article_169131_fb9fffec5d53c374fcfebda40333013a.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.169131
مُصنّفات مسلمي أهل الکتاب في تصحيح صورة النبي صلى الله عليه وسلم بالکتب المقدسة کتاب " الدِّين والدولة " لعلي بن ربَّن الطبري " نموذج تحليلي مُقارَن " إعداد د/ نادر محمد إسماعيل باحث في الحضارة الإسلامية البريد الإلکتروني : E -nader.mohamed@ccq.edu.qa
text
article
2020
ara
الملخص
تهدِف هذه الدراسة إلى التعرف على دور مُصنَّفات مُسلمي أهل الکتاب في تصحيح صورة النبي صلى الله عليه وسلم بالکتب المقدسة ، وتسليط الضوء – بصفة خاصة – على کتاب " الدِّين والدولة " لعلي بن ربَّن الطبري ( کان حيَّاً 247 هـ ) کنموذج تحليلي مُقارَن . کما تبين الدراسة أن کتاب" الدين والدولة " لعلي بن ربَّن الطبري يُعد النموذج الرائد في مجال الدرس الديني المقارن ، والمصنَّف الأهم في تصحيح صورة النبي صلى الله عليه وسلم بالکتب المقدسة ، وذلک من حيث حجم النصوص التي استشهد بها صاحبه ، ومن حيث شروحه وتفسيراته التي وجّه بها تلک النصوص . وأخيراً تؤکد الدراسة أن النصوص التي استند إلبها ابن ربّن في مجال إثبات نبوة النبي محمد صلى الله عليه وسلم ، والبشارة به ، وتصحيح صورته في الکتب المقدسة کافية في بابها، حيث استند – من خلال اطلاعه على النص العبري الأصلي - على ما لا يقل عن 68 نصاً من نصوص الکتاب المقدس ( في عهديه القديم والجديد ) ، منها 7 نصوص صرَّحت بذِکر اسم النبي صلى الله عليه وسلم وصِفتِهِ ، وسمّته تسميةً.
Abstract
The purpose of study is to identify the role of the works of the Muslims of the People of the Book in correcting the image of the Prophet in the Scriptures, and to highlight, in particular, the book "Religion and the State" by Ali ibn Raban al-Tabari (was alive 247 Ah) as a comparative analytical model. The study also shows that the book "Religion and the State" by Ali ibn Raban Al-Tabari is the leading model in the field of comparative religious studies, and the most important work in correcting the image of the Prophet in the Scriptures, in terms of the size of the texts cited by his author, and in terms of his explanations and interpretations addressed by those texts. Finally, the study confirms that the texts that ibn Raban trusted in verifying the prophecy of the Prophet Muhammad, and correcting his image in the Scriptures are sufficient. He depended, through his knowledge of the original Hebrew text - on at least 68 texts of the Bible (in his old and new testaments), including 7 texts that mentioned the name of the Prophet Muhammad, or his features, which we do not find in the current translations of the Bible.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
5188
5240
https://jfla.journals.ekb.eg/article_169144_502354f1359779f0a2e29e3a038cc1c3.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.169144
" المُدَوَّنَاتُ النَّحْوِيَّةُ المُصَنَّفَةُ قَبْلَ کِتَابِ سِيبَوَيْهِ وَمَنَاهِجُهَا فِيْ الدَّرْسِ النَّحْوِيِّ " إعداد د/ أحمد علي سعدالله علي شافعي أستاذ النحو والصرف والعروض المشارک، بقسم اللغة العربية بکلية الآداب والعلوم الإنسانية – جامعة جازان-المملکة العرب
text
article
2020
ara
الملخص
هذا بحث يعنى بالکشف عن (المدونات النحوية) السابقة لکتاب سيبويه، وتصنيفها، وبيان مراحلها، وطبائع الدرس فيها، ورصد توجهها، وتحديد منهجها وهدفها، وتأثر بعضها ببعض، وتأثيرها في کتاب سيبويه. وقد تشکَّل من مقدمة فيها ذکر إشکالات البحث، والدراسات السابقة، وتمهيد فيه حديث عن الأسباب العقلية المؤدية إلى الحکم بأن کتاب سيبويه مسبوق بنتاج نحوي، وخمسة محاور، هي : المحور الأول: أول ظهور للمؤلفات النحوية، وطبائع التأليف الأولى. المحور الثاني: ورثة نحو أبي الأسود، وکتابه، ومصنفاتهم النحوية. المحور الثالث: ظهور الأمالي النحوية والمطولات، وتعدُّد المصنفات النحوية للمؤلف الواحد. المحور الرابع: مرحلة ضبط نظرية العامل النحوي، وجمع الشواهد النحوية، وتصنيف المؤلفات فيها. المحور الخامس: المصنفات الکوفيَّة، وظهور کتب إعراب القرآن، ومعانيه. ثم شفعت المحاور بخاتمة حوت أهم نتائج البحث، تلاها ثبت المصادر والمراجع.
Abstract :
This research is concerned with revealing (grammatical books) prior to Sibawayh’s book, classifying these books, explaining the stages of these books, and the nature of the study in them, determining the approach and purpose of these books, and the influence of each other, and their influence on Sibawayh’s book.
The research consists of an introduction, a simplification, and five elements, namely: The first element: the first appearance of the grammatical works, the first types of authorship, and their references. The second element: heirs to Abu al-Aswad, his book, and their grammatical works. The third element: the emergence of tedious and lengthy grammatical books, and the multiplicity of the grammatical works of one author. The fourth element: the stage of controlling the theory of the grammatical factor, collecting grammatical evidence, and classifying literature therein. The fifth element: Kufic works, the emergence of books on the translation of the Qur’an, and its meanings.
Then the elements were accompanied by a conclusion with the most important results of the research, followed by the proven sources and references.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
5130
5184
https://jfla.journals.ekb.eg/article_169329_082e6d7f2874d606f1f1c9ab47dd68b2.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.169329
اللمحات النفسية عند الزمخشري في تفسيره: (الکشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل) إعداد د/ محمد عبد اللاه حسن عبد العال مدرس البلاغة والنقد في کلية اللغة العربية بأسيوط البريد الإلکتروني: drmohammedabdellah82@gmail.com
text
article
2020
ara
الملخص:
جاءت الدراسة لتلقي الضوء على اللمحات النفسية التي سجلها الزمخشري في تفسيره الکشاف، وتبرز مدى عنايته بتلک اللمحات، والتي تبدت من خلال حرصه الشديد على تجليتها وإذاعتها بکل سبيل؛ فقد کان يقصدها عن عمد، ويقررها في النفوس بالأمثلة الصناعية، ويصبغها بصبغة کلية، وينص على درجتها قوة وضعفا، ويجعلها صدى للفنون البلاغية ولأسلوب" الفنقلة" تلک اللازمة التعبيرية التي اعتمدها في تفسيره، وهذا من شأنه الرد على ما اتهم به التراث البلاغي بأن عنايته منصبة على الجانب العقلي دون الجانب النفسي من قبل دارسين محدثين وعلى رأسهم الأستاذ أمين الخولي في کتابه: مناهج تجديد.
Abstract:
The study came to shed light on the psychological glimpses recorded by Al-Zamakhshari in his interpretation of the Scout, and highlighted the extent of his care for those glimpses, which manifested through his keen ness to be cleared and broadcast in every way; It is a total dye, and it provides for its degree of strength and weakness, and makes it an echo of the rhetorical arts and the method of "artism" that is necessary for expression ism adopted in his interpretation, and this would respond to what the rhetorical heritage has been accused of being focused on the mental aspect without the psychological aspect of Before two modern scholars, led by Professor Amin al-Kholi in his book: The Curriculum of Renewal.
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
4680
4733
https://jfla.journals.ekb.eg/article_169331_aa2f3308e93434e2e2ae397f1bee7d9e.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.169331
أثر السياق في بيان معنى لفظ الخير في القرآن الکريم إعداد د/ طه عبد الرحمن عمر عبد الرحمن مدرس أصول اللغة في کلية اللغة العربية بأسيوط البريد الإلکتروني : taha-abdelrhman.47@azhar.edu.eg
text
article
2020
ara
الملخص:
القرآن الکريم هو کتاب الله المعجز, تحدى به العالمين وخاصة أرباب الفصاحة والبيان, والمتدبر في آيات الذکر الحکيم يلحظ تنوعًا في استخدام القرآن للألفاظ، واختلاف معناها تبعًا للسياق وإن اتفقت دلالتها في المعاجم، فالسياق يلعب دورًا کبيرًا في تحديد معنى الکلمة؛ فهو يخرج بالکلمات من محيط اللغة الساکن إلى محيط الکلام المتحرک, وقد ألمح الجاحظ إلى خصوصية دلالة اللفظة القرآنية, وأن الناس " قد يستعملون ألفاظًا وغيرها أحق بذلک منها, ألا ترى أن الله تعالى لم يذکر في القرآن الجوع إلا في موضع العقاب، أو في موضع الفقر المدقع والعجز الظاهر، والناس لا يذکرون السّغب ويذکرون الجوع في حالة القدرة والسلامة، وکذلک ذکر المطر؛ لأنک لا تجد القرآن يلفظ به إلا في موضع الانتقام, والعامة وأکثر الخاصة لا يفصلون بين ذکر المطر وذکر الغيث". من هنا علمت أن لکل حرکة وحرف وکلمة وتعبير في لغة القرآن الکريم دلالة وأمارة، وأنّ السياق القرآني فيه من السعة والمرونة ما يجعلها تقبل أکثر من کلمة وتعبير، وطالما تشوقت نفسي إلى أن يجعل الله دراستي في کتابـه العزيز حتى ألحق برکب من سبقنـي في دراسة هذا النبع الصافي، حتى حصلت على ضالتي فـي موضوع (أثر السياق في بيان معنى لفظ الخير في القرآن الکريم). ومن أهم ما دفعني إلى اختيار هذا البحث أولاً: أنه يتعلق بکتاب الله ـ تعالى ـ أفصح الکلام وأبلغه. ثانيًا: أن القرآن الکريم يزخر بالألفاظ الخارجة من مشکاة واحدة، والباحث في تلک الألفاظ عليه العناية بالسياق القرآني الوارد به تلک الألفاظ؛ لأنه المعين على تحديد مراد الله تعالى. ثالثًا: اخترت لموضوع البحث لفظة الخير؛ لأنها من الألفاظ المرکزية العامة والشمولية التي ترتاح لها النفس، وتشتاق الأذن إلى سماعها؛ لما توحيه اللفظة من الفرح والسعادة والابتهاج، فما من إنسان إلا ويتمنى أن يکون عنده الخير. وکان منهجي في هذا البحث منهجًا وصفيًا تحليليًا؛ وقد استخلصت منه بعض النتائج: أولًا: أن العناية بالسياق ومراعاته في التفسير قديمة قدم التفسير بدأت مع نزول القرآن، فقد اعتمد عليه المفسرون في تفسير الألفاظ والتراکيب، ووظفوه توظيفًا سليمًا لکشف المعنى المراد بما يتناسب مع قواعد التفسير. ثانيًا: جاء لفظ الخير -من خلال السياق- مناسبًا لحال الوارد في حقهم، فهو في جانب الکفار يدور معناه حول ملذات الدنيا وزينتها من الأموال والأولاد والصحة وما شابه ذلک، أما المؤمنون فبالضد منهم, فهم يرجون خير الدنيا والآخرة. ثالثًا: جاء لفظ الخير في القرآن الکريم في حق المؤمنين أکثر مما جاء في جانب غيرهم، ولعل هذا يتفق مع منهج الإسلام في الرحمة.
Abstract:-
The Holy Qura'an is Allah's marvelous sacred book with which Allah challenged the worlds , specially the scholars of eloquence and rhetoric . the thoughtful reader of the Qura'an will notice the variety of terms and its meanings according to the context , even if it has the same connotation . The context plays an essential role in identifying the meaning of the word, as it transfers the words from the tranquil linguistic atmosphere to the movable frame of utterance . Al Gahez referred to the distinguishing feature of the Qura'anic terms' connotation and the notion that people could use specific terms instead of the suitable ones . Allah mentioned "hunger" to refer to a situation of punishment , destitution or clear inability . People don't mention "starvation" , and use the word "hunger" in case of ability and well- being . Allah also mentioned "rain" in a case of revenge , also the public and most of the specialized a people don't separate the term "rain / المطر" from "الغيث" , the thing that let me know that every vowel and letter in the Qura'an has a connotation , and that the qura'anic context has the flexibility and the abundance that allow it to accept more than one word and expression . I've always longed to study Allah's most sacred book (the Qura'an) so that I can follow the steps of the people who preceded to study such a pure spring , till I choose my subject "The impact of the context on identifying the meaning of "goodness" in the Holy Qura'an" . Reasons of choosing the subject:-- its relation to the Qura'an , in which we find the most eloquent and fluent utterance . The Qura'an is enriched with words extracted from the same source , and the researcher should tend for the Qura'anic context which contains these terms , as he is the one who interpret Allah's intended meaning . "Goodness" is one of the general central comprehensive words that comfort one's self and enjoy his ears for what it aspire of joy , happiness, and delight , because man has always been wishful for goodness . I utilized the descriptive analytical approach through my study and elicited some results: Tending for the context is as ancient as the interpretation of the Qura'an , because it existed at the time of sending it . The interpreters relied on the context through explaining terms and structures , they also used it in the best way to reveal the intended meaning fitting the rules of interpretation . The term of "goodness" was suitable , through the context , for the intended people . As for the disbelievers , the term was explained as the worldly desires and joys of money , children , and health…etc. As for the believers, they're on the other side of it because they wish for the goodness of this world and life after death . The believers were addressed by the word "goodness" more than the others , the thing that agrees with the Islamic approach of mercy .
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط
جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربية
2536-9083
39
v.
6
no.
2020
4829
4999
https://jfla.journals.ekb.eg/article_169333_cbae57d84544d8ea8375a4f5048734b2.pdf
dx.doi.org/10.21608/jfla.2020.169333