الملخص : أراد هذا البحث أن يخصَّ الطرديات الفهدية وحدها بالدراسة؛ لما تتمتع به من خصوصية وامتداد في تاريخ الشعر العربي، إلى نهاية العصر العباسي. وقد انبرى البحث بعد استقراء شعر الطرديات وشعرائه إلى نقد مصادر هذا الشعر، وتبيين قيمتها في الرواية والضبط، وإظهار ما له الأصالة منها من غيره، وقد کان عدد الشعراء 17 شاعرًا، عرَّف بهم البحث، وعدد الطرديات 24 طردية ما بين قصيدة ومقطَّعة. ثم درس البحث المحتوى الفني في الطرديات الفهدية، وأهم ما تختصُّ به من خصائص فنَّية: في الأوزان، فبيّن ما کان منها على بحر الرجز، وما کان على غيره، ومسألة الغرابة، والترکيب القصصي النمطي السائد في هذا الشعر، وتصوير الفهد وأعضائه، وتصوير مشهد الصيد وأحاسيس الطريدة Abstract: This paper wanted to study Poetry hunting by leopards alone. Because of its specificity and extension in the history of Arabic poetry, to the end of the Abbasid era. After extrapolating the poetry of (Al-Taradiyat Al- Fahdiya) and its poets, the research began to critique the sources of this poetry, to clarify its value in the novel and fine-tuning, and to show its originality from others. Then the research examined the artistic content in this poetry, and the most important artistic characteristics that are concerned with it: in the music of poetry, showing what was on the Rgaz and what was on others, the issue of strangeness, the stylistic structure prevalent in this poetry, and the depiction of leopards and their body parts, and the depiction Hunting scene and the sensations of prey.