جامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401صورة الانتهازي في الهجاء التفاعلي في ضوء نظرية التلقي إعداد / د/ محمد محمد عليوة أستاذ مساعد بقسم البلاغة والنقد الأدبي والأدب المقارن بکلية دار العلوم – جامعة القاهرة البريد الإلکتروني: olaiwa@yaoo.es2643272118870710.21608/jfla.2021.188707ARJournal Article20210810الملخص:
تتناول هذه الدراسة ، من خلال رؤية تحليلية نقدية عميقة ، مستفيدة من نظريات التلقي ، ملامحَ واحدةٍ من صور النماذج البشرية السلبية ، وهي صورة الانتهازي ، کما تتجلى في صناعة الهجاء التفاعلي ، في الشعر المعاصر ، الذي يتخذ من منصات التواصل الاجتماعي منبرا له. وتستهدف الدراسة أن ترصد ، من خلال نماذج شعرية حية ، التغييرات التي طرأت على صناعة هذا الباب من أبواب الأدب الذي يتفاعل مع ثورة المعلومات والتکنولوجيا الحديثة ، من ناحية ، ومع المتلقين ، على اختلاف طبقاتهم ، وتعدد مشاربهم وتوجهاتهم ، من ناحية أخرى. لم تنظر الدراسة للهجاء التفاعلي نظرة جمالية خالصة ، تعزله عن الواقع الاجتماعي والجانب الإنساني ، ولم تجعل من النصوص الشعرية المختارة مجرد وثيقة اجتماعية ، من شأنها أن تجور على أدبية الأدب ، وإنما جاءت الدراسة عوانا بين ذلک ، في إطار المعرفة الدقيقة الوثيقة بطبيعة الفن ومسئولية الفنان ، ووظيفة الأدب بين الالتزام الفني والانفصام الجمالي.
Abstract:
This study examines the image of one of the negative specimens of mankind, the opportunist, as it appears in the production of interactive satire in modern poetry, where it finds a pulpit on social media platforms, using a critical analytic approach informed by Reception theory.
Using examples of living Poetry, the study aims to enumerate the changes that have occurred in this type of interactive literature. On the one hand, it interacts with the revolution in information and modern technology, and, on the other, with its recipients, however varied their class backgrounds and inclinations may be. The study does not look at this interactive satire from a purely esthetic point of view, one which would isolate it from its social and human context. Nor does it simply take the selected poetic texts as a social document, a treatment that would not do justice to their literary qualities. Instead, it takes a middle road, within the framework of a precise and solid knowledge of the nature of art and the responsibility of the artist, and the position of literature between artistic responsibility and <em>pure </em>esthetics.https://jfla.journals.ekb.eg/article_188707_56104c8a1b6420d98ddd6eea128a250e.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401ألقاب الشُّعراء القُدامى وأثرها في الأدب العربيِّ دراسة نقديَّة إعداد/ د/ عبد الحميد محمد شُعَيب أستاذ الأدب والنقد المساعد کلية البنات بالعاشر من رمضان جامعة الأزهر البريد الإلکتروني: Abdelhamedmohamed11662.el@azhar.edu.eg2725279718871010.21608/jfla.2021.188710ARJournal Article20210810الملخص:
ألقاب الشُّعراء ظاهرة اجتماعيَّة ونقديَّة، ومرحلة مُبکرة من مراحل النَّقد الأدبيِّ، نشأت من بدايات الشِّعر العربيِّ ؛ لتدلَّ على أوصاف الشُّعراء؛ فهي مِفتاح لحياة الشَّاعر، ومدخل لشعره، وعنوان لموهبته، وصدى لجودة فنِّه، وشهادة مُختزلة في کلمة مُوجزة يُحکَم بها على الشَّاعر؛ فيُمْدَح بها أو يُذَم...إلخ. ومن ثَمَّ فإنَّ هذه الدِّراسة تدور حول ألقاب الشُّعراء القُدامى وبواعثها، وعلاقاتها، وقضاياها، وتفاعُل الشُّعراء معها، وتَعَقُّب أثرها في الأدب والنَّقد.
Abstract:
Poets’ nicknames are a social and critical phenomenon. They are also an early stage of the literary criticism; which sprang out of the beginnings of the Arabic poetry in order to point to the poets’ characteristics. As they are a key to the poet’s life, a headword for his poetry, a title for his talent, a resonance for his art’s quality, and an abbreviated certificate in one word by which the poet is judged so that he could be praised or condemned…etc. Consequently, this research paper tackles the poets’ nicknames, their causes, their relations, and their issues. It also deals with the poets’ interactions with them, and traces their impact on literature and criticism. https://jfla.journals.ekb.eg/article_188710_e8fea3d27a1e3b51cc9677edccecce7e.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401الرؤية والتشکيل في ديوان الشعر في المعرکة إعداد/ د / باسم محمد عبد الفتاح فروات قسم الأدب والنقد کلية اللغة العربية بالمنوفية جامعة الأزهر الإيميل الجامعي: Basemfrawat.lan@azhar.edu.eg2800288118871710.21608/jfla.2021.188717ARJournal Article20210810<strong>المبحث الخامس: البناء الدرامي. ثم بعد ذلک خاتمة البحث، والمصادر والمراجع، وفهرس الموضوعات.</strong>
الملخص:
<strong>المبحث الثالث: الأساليب والتراکيب. المبحث الرابع: توظيف الموروث.</strong>
يهدف هذا البحث إلى دراسة الرؤية والتشکيل في "ديوان الشعر في المعرکة، بالاستعانة بالمنهج الوصفي الذي مکن الباحث من تحقيق هدفه المنشود في بحثه. ومن ثمَّ جاء الفصل الأول بعنوان "الرؤية الشعرية في ديوان الشعر في المعرکة"، وتناول الباحث من خلاله هذه المباحث: المبحث الأول: المقاومة. المبحث الثاني: التحريض. المبحث الثالث: التهديد والوعيد. المبحث الرابع: حب الوطن والتغني بانتصاراته وأمجاده. ويأتي بعد ذلک الفصل الثاني، وهو بعنوان: "التشکيل الفني لديوان الشعر في المعرکة"، وتناول الباحث من خلاله هذه المباحث: المبحث الأول: لغة الإيقاع الشعري. المبحث الثاني: المعجم الشعري.
research aims to study the vision and formation in "The Divan of Poetry in the Battle," using the descriptive method that enabled the researcher to achieve his desired goal in his research * The first chapter entitled “The Poetic Vision in the Divan of Poetry in the Battle”, through which the researcher deals with these investigations - Topic One: Resistance.
- The second topic: incitement.
- The third topic: the threat and the threat.
- The fourth topic: Love of the homeland and singing its triumphs and glories.
* Then comes the second chapter, which is entitled: The Artistic Formation of the Divan of Poetry in the Battle, through which the researcher deals with these investigations:
- The second topic: The Poetic Lexicon.
- Topic: poetic rhythm language.
- The third topic: methods and structures.
- The fourth topic: employing the inherited.
- Topic Five: Dramatic Construction.
Then, the conclusion of the research, sources and references, and an index of topics.https://jfla.journals.ekb.eg/article_188717_c6b62698cf0e88b673d876bd78f9482c.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401مستويات التناص في شعر محمد بن الطلبه الموريتاني " دراسة تطبيقية" إعداد د/ فاطمة محمد قطب محمد مدرس الأدب والنقد في کلية البنات الإسلامية بأسيوط البريد الجامعي الإلکتروني: fatmakotb973.el@azhar.edu.eg2884296518872210.21608/jfla.2021.188722ARJournal Article20210810الملخص:
التناص من الظواهر النقدية الحديثة التي ظهرت في الأدب في منتصف الستينيات على يد الباحثة الفرنسية "جوليا کريستيفا"، ثم تناوله العديد من النقاد بالدراسة والتطبيق. هذا وقد اختلفت وجهات نظر النقاد حول مفهوم التناص وأنواعه وأشکاله ومستوياته، کما حدث خلط واسع بينه وبين المفاهيم النقدية القديمة کالسرقة، والتضمين، والأخذ، وغيرها، ومهما يکن من أمر فإن التناص يدرس العلاقة بين النصوص السابقة والحاضرة، وما ترسب في النص الحاضر من آثار جمالية، والهدف من توظيفه. وقد تناولت هذا من خلال أشعار محمد بن الطلبه التي وردت في ديوانه؛ ذلک الشاعر الموريتاني العالم الجليل، الشاعر الفذ، وکشفت عن مستويات التناص في شعره، وقد اعتمدت على <span style="text-decoration: underline;">المنهج التکاملي</span>، ومن أهم نتائج البحث إکثار ابن الطلبه من التناص مع القرآن الکريم والأحاديث النبوية الشريفة، وهذا يرجع إلى نشأته الدينية، وأن مستويات التناص ( الاجتراري ــ الإشاري ــ الامتصاصي ــ الحواري ) التي وردت في شعره تتفاوت في قلتها وکثرتها حسب الموقف والسياق، فهي تصدر عن وعي منه وقصد، استطاع ابن الطلبه بمقدرته الفنية أن يطوع التناص للتعبير عن أفکاره وآرائه لإقناع المتلقي واستمالته.
Abstract:
Intertextuality is one of the modern critical phenomena that appeared in literature in the mid-sixties In research the French researcher Julia Kristeva, and then many critics addressed it with study and application. This has been Opinions of critics differed About intertextuality, its types, forms, and levels, and there has been a wide confusion between it and the old critical concepts such as theft, inclusion, taking, etc. Whatever the matter, intertextuality studies the relationship between previous and present texts, and the aesthetic effects deposited in the present text, and the purpose of employing it . I dealt with this through the poems of Muhammad Ibn Talaba that were mentioned in his Poetry Diwan; That Mauritanian poet, the venerable scientist, the unique poet, and I revealed the levels of intertextuality in his poetry, and I adopted on the integrative approach, and among the most important results of the research: Ibn Talibah most of intertextuality with the The Holy Quran and the Hadith of the Prophet, and this is due to his religious upbringing, that the levels of intertextuality (ritualistic - indicative - absorption - dialogue) that appeared in his poetry vary in their smallness and abundance according to the situation and context. Enable Ibn Talaba, with his artistic ability, to obey intertextuality to express his thoughts and opinions, to convince receiver and and influence it .https://jfla.journals.ekb.eg/article_188722_b9b4c9454d192898bbb5f89aadd27fa1.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401اختلاف الجذر في الشاهد الشعري بين اختلاف المعنى وتوحّده في ضوء العين والمحکم من أوليهما إلى نهاية حرف الهاء إعداد د/ عبد العزيز عبد الحفيظ الخولي أستاذ أصول اللغة المساعد بکلية اللغة العربية بإيتاي البارود البريد الإلکتروني : azhar.edu.eg@34. AbdulAzizAl-Khouli2969307018872610.21608/jfla.2021.188726ARJournal Article20210810<strong>الملخص</strong><strong>:</strong>
<strong> تدور فکرة البحث حول الأبيات الشعرية المختلفة الرواية في کل من معجم العين للخليل بن أحمد، والمحکم والمحيط الأعظم لأبي الحسن بن سيده، وهناک صور کثيرة لاختلاف الرواية منها الاختلاف في حروف المعاني، وکذا الاختلاف في الأدوات والاختلاف في التقديم والتأخير، واختلاف الجذور واختلاف الصيغة، وکل ذلک يؤدي إلي اختلاف المعني، وقد اقتصرت علي نوع واحد من أنواع هذه الاختلافات، له أثر کبير في اختلاف المعني، وقد لا يؤدي إلي اختلاف المعني، وهو اختلاف الجذر، وعلي هذا الأساس صار البحث مقسمًا إلي مبحثين</strong><strong>،</strong><strong> المبحث الأول: اختلاف الرواية مع اختلاف المعاني، ودرست فيه عددًا من الکلمات التي جاءت في الأبيات الشعرية المختلفة الروي بين العين والمحکم وأدي اختلاف الرواية إلى اختلاف المعني، موضحًا معنى کل رواية.</strong><strong> و</strong><strong>المبحث الثاني: اختلاف الرواية مع عدم اختلاف المعنى،</strong><strong>وذکرت فيه عددًا من الکلمات التي جاءت في الأبيات الشعرية مختلفة في اللفظ دون المعني في الکتابين.</strong>
<strong>Abstract</strong><strong>:</strong>
<strong>The idea of the research is about the poctic lines which are different in nattation in all ain by Al khalil and Al Mobkm and Al Moheet by Abi Al Hassan Ibn Saide and there ara many figures for the nurration difference , among them , the difference in preceding and delaying, the difference in root , the difference in the the forume and aal of these Lead the difference in meaning . of all these differences,I focused on the root the difference that is so influential and dosn’t lead to difference in meaning . According ,this research is divided into two sections: the frist : difference in narration with the difference in meaning where I study a number of words in the poetic lines which difference in AL ain and AL Mohkm and this led to the difference in narration explaining the meaning of each one. The second: difference in narration with no difference in meaning and mentional a number of words that were mentioned in the poetic lines that are difference in meaning not in the two books.</strong>https://jfla.journals.ekb.eg/article_188726_5415a03528c4a194e66c2a52ea254454.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401أنماط المفارقة في الحديث النبوي دراسة بلاغية " صحيح البخاري أنموذجًا " إعداد د/ سامية عبدالحميد عبدالمجيد أستاذ البلاغة والنقد المساعد في کليـة البنات الإسلامية بأسيوط البريد الإلکتروني: samiaabdelhamed.78@azhar.edu.eg3073316218872810.21608/jfla.2021.188728ARJournal Article20210810الملخص
يتناول البحث ظاهرة من أهم الظواهر البلاغية، ألا وهي أنماط المفارقة في الحديث النبوي، حيث نتعرض للتوجهات البلاغية لدراسة الحديث النبوي لدى البلاغيين القدماء والمحدثين، حيث اتسم الدرس البلاغي الحديث بتداخل الحقل اللساني مع المفاهيم البلاغية القديمة، مما فتح آفاقًا جديدة في الدرس البلاغي، مع الترکيز على إبراز ماهية المفارقة، وأنماطها، وأثرها الدلالي في النص؛ کتمهيد للولوج في الموضوع محل الدراسة. ويتناول البحث المفارقة في اللفظ والترکيب في الکتاب محل الدراسة؛ خلال دراسة تحليلية للألفاظ والتراکيب في الأحاديث النبوية، وإبراز جوانب المفارقة فيها، مستفيدًا من آراء البلاغيين القدماء، في الطباق والتقابل، والتراکيب اللغوية، بالإضافة إلى لسانيات النص البلاغية، من بروز الجانب التداولي، ومراعاة آليات الخطاب في النص، بما انعکس على المفارقة، وأسهم إبرازها. ويتناول البحث المفارقة التصويرية في الحديث النبوي من التشبيه والمجاز والکناية، حيث تضافرت لسانيات النص مع النسيج التصويري لإبراز جانب المفارقة في النصوص المختارة، وإحداث التأثير المرجو في المتلقي. کما يتناول البحث مفارقة الموقف في الحديث النبوي، بحيث يتمکن المتکلم من استيعاب موقف کامل منتزع من البيئة المحيطة، مع القدرة على إبراز القضية المتناوَلة من خلال جانب المفارقة، ويعتمد عليها في إبراز ما يدعو إليه، حيث جاءت مفارقة الموقف، في الحديث النبوي، على محورين: الأول: الأمور الدنيوية، وما يتعلق بمصالح المخاطَب في حياته.
الثاني: الأمور الأخروية، وما يتعلق بمصالح المخاطب بعد الموت. يناقش الباحث المحاور السابقة، ويسعى لإبراز جميع أنماط المفارقة، ويختتم البحث بأهم النتائج التي توصل إليها.
Abstract :
The thesis deals with one of the most important rhetoric phenomenon. It is the patterns of paradox in the prophetic tradition and we are going to tackle the rhetoric orientation while studying the prophetic tradition for the traditional and modern rhetoricians . The rhetoric moral is characterized by mingling the linguistic field with the old rhetoric concepts. This led to opening new horizons in the rhetoric moral , side by side the concentration on paradox : its identity, patterns, the semantic effect on the text as an introduction for starting the subject we will study. The thesis deals with the paradox in the enunciating and structure in the book we study, through analytic study of the utterance and structures in the prophetic speech demonstrating the paradox sides in it benefiting from the opinions of traditional rhetoricians in the antithesis, antonyms and structures. In addition to the rhetoric linguistics of the text including the pragmatic eminence and caring for the text speech techniques. All these things are reflected on the paradox and means of its prominence. The thesis deals with pictorial paradox in the prophetic tradition including simile, trope and writing in which the text linguistics and pictorial structures to show the paradox in the selected texts are mingled to produce the hoped influence for the recipient. The thesis also deals with the paradox in situations in the prophet' tradition ( Hadith ) so that the speaker can grasp the whole situation extracted from the surrounding environment with the ability of presenting the case through the tackled paradox, he depends on it to show what he needs. Paradox of situation in the prophet' s tradition comes from two themes: First, the world affairs and all that is related to the recipient' s objects in life; Second, the after life affairs and all that is related to the recipient' s objects after death. The researcher discusses the previous themes and he seeks to show all the patterns of the paradox concluding the thesis with the results he found.https://jfla.journals.ekb.eg/article_188728_e634db818cb74eaea0377d63c36454de.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401توظيف دلالات التنکير في مدائح المتنبي لسيف الدولة وکافور (دراسة بلاغية موازنة) إعداد د/ محمد شاکر محمد صهوان مدرس البلاغة والنقد کلية اللغة العربية بإيتاي البارود جامعـــــــــــــــة الأزهـــــــــــــــــــر البريد الإلکتروني: mohamedsahwan.419@azhar.edu.eg3166326418873010.21608/jfla.2021.188730ARJournal Article20210810الملخص:
اختار البحث صورة من الصور التي يأتي عليها اللفظ؛ ليعبر عن دلالات وطاقات يستدعيها السياق ويتطلبها المعنى، وهو التنکير، لتکون محل الدراسة وميدانها؛ وذلک لأن التنکير من صور اللفظ الذي يأتي في بناء الکلام استجابة لدواع بلاغية، ودلالات متنوعة، ومقاصد مختلفة لا يمکن للتعريف أن يقوم بها، وقد خصص البحث مدائح المتنبي للوقوف على طرق توظيف هذه الظاهرة وتتبع أسرار التعبير بها؛ وذلک لما عرف عن المتنبي من أسلوب فريد في اختيار مادته الکلامية، وعبقرية فذة في صياغة الکلام ، وبراعة رائعة في اختيار الألفاظ، وإدارک لجماليات المفردة وتوظيفها توظيفا سليما، بحيث تخرج منسجمة مع مقتضی المعنی، حتى أصبح له إيحاؤه الشخصي الذي ميزه عن غيره.
وقد اقتصرت الدراسة على مدائح سيف الدولة وکافور ؛ لأن الشعر الذي صدر في مدحهما من المتنبي إنما صدر عن شعور متباين ونفس مختلفة، فالمتنبي کان مکبرًا للأمير الحمداني، محببا لنفسه، معجبًا به، مفتونًا بحسن بلائه في جهاد الأعداء، وعلى النقيض مع کافور فإنه لم يکن معجبًا به ولا محبا له، بل کان يبغضه أشد البغض، ويزدريه أشد الازدراء، فهو في نظره لا يعدو إلا أن يکون عبدا أسودا خصيا؛ ولما کان لصياغة الکلمة دور بالغ في تشخيص الحالة الشعورية التي تسيطر على المبدع؛ لهذا حاول البحث الکشف عن أثر الدافع النفسي في بناء الألفاظ وحشدها وتوظيف طاقاتها وتنوع دلالاتها في مدائح المتنبي لسيف الدولة وکافور؛ لإبراز دلالات نفسية، ومعان جمالية، وقيم فنية يمکن الوقوف عليها باستنطاق شعره الذي نسجه لکل ممدوح منهما، ومن ثم الموازنة بين توظيفه للنکرة في مدائحه لسيف الدولة وکافور؛ لمعرفة أوجه الشبه والاختلاف، وأثر العامل النفسي، ودفقات الشعور، وتباين الأحاسيس في نسج الألفاظ داخل سياقاتها المختلفة، واستخراج ما تختزنه النکرة من مقاصد کثيرة ودلالات عديدة.
Abstract
This research chose indefiniteness to be the subject of the study, as it is one of word images which expresses connotations and capacities that the context calls for and that the meaning requires; because indefiniteness is one of the forms of expression and part of construction of speech used for rhetorical reasons, various connotations, and different purposes that definiteness cannot express. The research chose Al-Mutanabbi's praise poems to determine the methods of employing this phenomenon and to trace the secrets of its expression; because of Al-Mutanabbi’s unique style in choosing vocabulary, his inimitable genius in formulating speech, and his wonderful skill in choosing words as well as his awareness of the aesthetics of the vocabulary and its proper use, so that it comes out in harmony with the purpose of the meaning, until he was characterized by his personal inspiration that distinguished him from others.
The study is limited to Al-Mutanabbi's praise poems for Saif al-Dawla and Kafur; because Al-Mutanabbi’s praise poems for them were articulated by Al-Mutanabbi with a different feeling and spirit. Al-Mutanabbi glorified, loved and admired Prince Al-Hamdani, fascinated by his good performance in jihad against enemies. On the contrary, al-Mutanabbi was neither admirer nor a lover of Kafur Al-Ikhshidi, as he hated him intensely, and despised him greatly. Al-Mutanabbi used to see Kafur as just a black eunuch slave
Since wording has a great role in diagnosing the emotional state that overwhelms the creative writer; so this research tried to reveal the effect of psychological motivation in building and combining words, employing their capacities and diversifying their connotations in Al-Mutanabbi's praise poems for Saif Al-Dawla and Kafur, as well as to bring out psychological connotations, aesthetic meanings, and artistic values that can be discovered by diving into Al-Mutanabbi’s poetry for Al-Hamdani and Kafur. After that the research compares Al-Mutanabbi's use of indefiniteness in his praise poems for Saif Al-Dawla and Kafur in order to know the similarities and differences, the impact of the psychological factor, the flows of feeling, and the contrast of feelings in using words within their different contexts, as well as extracting many purposes and connotations that indefiniteness has.https://jfla.journals.ekb.eg/article_188730_c29bf71ba936bd1e3d79b9bed214f773.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401المسجد الأقصى عصر الحروب الصليبية إعداد د/ محمود علي عبدالله علي مدرس التاريخ والحضارة الإسلامية کلية اللغة العربية جامعة الأزهر – أسيوط البريد الإلکتروني : mahmoudali.47@azhar.edu.eg3267333718873510.21608/jfla.2021.188735ARJournal Article20210810<span style="text-decoration: underline;">الملخص :</span>
يتناول هذا البحث موضوع "المسجد الأقصى عصر الحروب الصليبية" ، حيث تناولت في التمهيد موقع المسجد الأقصى ومساحته، وبناء المسجد الأقصى، ومکانة المسجد الأقصى عند المسلمين، تم تحدثت عن المسجد الأقصى تحت الغزو الصليبي بعد المذبحة التي قام بها الصليبيون هناک، والتي راح ضحيتها آلاف المسلمين، وما تعرض له المسجد الأقصى من تدمير وتخريب ونهب وسلب على أيدي الصليبيين، وعندما انتصر صلاح الدين الأيوبي على الصليبيين في معرکة حطين، وأعاد بيت المقدس إلى حوزة المسلمين، عمل على إعادة المسجد الأقصى إلى ما کان عليه، وإزالة کل ما أحدثه الصليبيون فيه، ورتّب له من يقوم بالخطابة والإمامة، ونقل إليه منبر نور الدين محمود . وفي عهد الملک الکامل الأيوبي تم عقد معاهدة مع الإمبراطور الألماني فردريک الثاني، وبمقتضى هذه المعاهدة تسلم الإمبراطور مدينة بيت المقدس، وعلى الرغم من استثناء المسجد الأقصى من هذه المعاهدة وبقائه في أيدي المسلمين، إلا أن وجود الصليبيين في بيت المقدس جعل المسجد الأقصى وکأنه ما زال حبيساً في أيدي الصليبيين . وقد استطاع الناصر داود تخليص بيت المقدس من أيدي الصليبيين، غير أنه عندما نشب النزاع بين الأيوبيين اتفق الصالح إسماعيل والناصر داود على صلح الصليبيين، وقاما بتسليم بيت المقدس والمسجد الأقصى إليهم، وقد ظل في أيديهم حتى استطاع الخوارزمية استرداد بيت المقدس منهم، ومنذ ذلک الوقت لم يقترب جيش مسيحي منها حتى الحرب العالمية الأولى .
Abstract :
This research deals with the topic of " al-Aqsa Mosque in the era of the Crusades". In the preface, I dealt with the location of al-Aqsa Mosque, the construction of al-Aqsa Mosque, and the importance of al-Aqsa Mosque among Muslims. I talked about al-Aqsa Mosque under the Crusader occupation after the massacre carried out by the Crusaders there, which killed Thousands of Muslims, and what al-Aqsa Mosque was subjected to in terms of destruction, sabotage, looting and pillage at the hands of the Crusaders, and when Saladin triumphed over the Crusaders in the Battle of Hattin, and returned Jerusalem to the Muslim's possession, he worked to restore al-Aqsa Mosque to what it was, and remove everything that the Crusaders had caused in it, he arranged for him to perform the sermon and the imamate, and he transferred Nur al-Din Mahmoud pulpit to him, and during the reign of al-Kamil al-Ayyubi a treaty was concluded with the German Emperor Frederick II, and according to this treaty the Emperor took over the city of Jerusalem, and despite the exclusion of <br /> al-Aqsa Mosque from this treaty and his stay in Muslim hands, except that the presence of the Crusaders in Jerusalem made al-Aqsa Mosque as if it was still imprisoned in the hands of the Crusaders. Al-Nasir Dawood was able to rescue Jerusalem from the hands of the Crusaders, but when the conflict broke out between the Ayyubids, al-Salih Ismail and al-Nasir Dawood agreed on the reconciliation of the Crusades and handed over Jerusalem and al-Aqsa Mosque to them, and it remained in their hands until al-Khwarezmia was able to retrieve Jerusalem from them, and since that time he was unable to A Christian army could approach it until World War I .https://jfla.journals.ekb.eg/article_188735_6bc2dede05ac05873baab01876d32e5d.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401دور الامبراطورة زوي في سقوط الأسرة المقدونية (1028-1050م /419-442ه) إعداد د/ هويدا محمد أحمد بنيرة مدرس بقسم التاريخ کلية الآداب جامعة دمياط البريد : howaida@du.edu.eg3341338218873810.21608/jfla.2021.188738ARJournal Article20210810الملخص:
الإمبراطورة زوي(1028-1050م/419-442هـ) هي الابنة الوسطى للإمبراطور البيزنطي قسنطنين الثامن ( 1025-1028م/415-419هـ) هي المسئولة الأولى عن انهيار وسقوط الأسرة المقدونية فقد وضعت السلطة في أيدى أباطرة ضعاف عجلوا بدورهم بنهاية الأسرة المقدونية فقد قدر لها أن تتزوج ثلاثة رجال وضعتهم بجانبها على العرش وهم رومانوس الثالث أرجيوس(1028-1034م/419-425هـ), وميخائيل الرابع البافلاجونى<br /> ( 1034-1041م/425-433ه), ثم قسطنطين التاسع مونوماکوس (1041-1056م/413-447هـ), وجعلت زوي السلطة العليا في أيدى هؤلاء الأباطرة وأقاربهم وأحياناً عشيقاتهم في نفس الوقت کانت هي المسيطرة على مسرح الأحداث فکلما حدث صدام بينها وبين أحد أزواجها تآمرت ضده وتخلصت منه فأوقعت البلاد في الفتن والمؤامرات وقامت الثورات واضطربت العاصمة فکان ذلک إيذانا بانهيار الأسرة المقدونية ولو أن زوي سلکت طريقاً غير هذا لتغير وجه التاريخ البيزنطي, فالسبب الأول في نهاية الأسرة المقدونية هو حکم الإمبرطورة زوي التي سلمت السلطة إلى عدد من أباطرة ضعاف بالرغم من الأخطار التي کانت تهدد الإمبراطورية البيزنطية التي کانت في حاجة ماسة إلى أباطرة أقوياء قادرين على إدارة دفة الحکم ولکن وجود أباطرة من النساء مثل زوي وأختها ثيودورا التي اشترکت معها في الحکم ( 1042-1055م/433-446ه) ثم انفردت بالحکم بعد وفاة الإمبراطورة زوي ( 1055-1056م/446-447ه) کان النتيجة الأولى والحتمية لزوال الأسرة المقدونية.
Abstract:
Empress Zoe (1028-1050 AD / 419-442 H) is the middle daughter of the Byzantine Emperor Constantine VIII (1025-1028 AD / 415-419 H). She is primarily responsible for the collapse and fall of the Macedonian family. She placed power in the hands of weak emperors who, in turn, hastened the end of the Macedonian dynasty. To marry three men she placed beside her on the throne, they are Romanos III Argyus (1028-1034 AD / 419-425 H), Michael IV the Pavilion (1034-1041 AD / 425-433 H), then Constantine IX Monomakus (1041-1056 AD / 413-447 H), and made Zoe, the supreme power in the hands of these emperors, their relatives, and sometimes their mistresses at the same time was the one in control of the scene of events. Whenever a clash occurred between her and one of her marriage, she conspired against him and got rid of him, plunging the country into strife and intrigues, and revolutions erupted and the capital was disturbed, so that signaled the collapse of the Macedonian family, even if Zoe took a different path. This is to change the face of Byzantine history, the first reason at the end of the Macedonian family was the rule of Empress Zoe, who handed over power to a number of weak emperors despite the dangers that were threatening the Byzantine Empire, which was in dire need of powerful emperors capable. Yen has to run the helm of government, but the presence of female emperors like Zoe and her sister Theodora with whom she participated in the rule (1042-1055AD / 433-446H) and then she was alone in ruling after the death of Empress Zoe (1055-1056AD / 446-447H) was the first and inevitable result of the demise of the family Macedonian.https://jfla.journals.ekb.eg/article_188738_5758abd540f1c44103ed47f60e7deac7.pdfجامعة الأزهر (فرع أسيوط) - کلية اللغة العربيةمجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط2536-908340520210401رکب الحاج المغربي وأثره في تقوية الروابط بين مصر والمغرب في القرن الثامن عشر (من واقع نخبة مختارة من الرحلات الحجازية) إعداد د/ شيرين مبارک فضل الله مدرس التاريخ الحديث والمعاصر کلية الدراسات الأفريقية العليا – جامعة القاهرة البريد: Shireen.mubarak@cu.edu.eg3386345718874910.21608/jfla.2021.188749ARJournal Article20210810الملخص:
تمثل رحلة الحج للمسلم تعظيمًا لشعيرة مهمة من شعائر الله، }وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ{ [البقرة:196]. الحج فريضة يجب على کل مسلم أن يقوم بها مرة واحدة على الأقل في حياته إذا کان مستطيعًا لذلک }وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا{ [آل عمران: 97]، لذلک؛ يعد الحج الحدث الأکثر روحانية الذي يختبره المسلم في حياته، من خلال ممارسة الشعائر التي أمر بها الله في أيام مَعْلُومَاتٍ ومعدُودَاتٍ، في أکثر الأماکن قداسة في العالم الإسلامي، مکة المکرمة، لذا أصبح الحج وفريضته أعظم ما يرنو ويطمح إليه المسلمون في کافة بقاع الأرض.
انتظم حجاج المغرب في رکب الحاج المغربي. وقد ارتبط هذا الرکب منذ تکوينه بمصر، التي کانت محطة مهمة في طريقه للبقاع المقدسة ذهابًا وإيابًا، لذلک، کان المغاربة ينظرون إلى مصر باعتبارها مقرهم في الشرق، کونها واسطة العقد بين المشرق والمغرب الإسلامي موقعًا ومسافة، فيغادرونها لمکة المکرمة، ولغيرها من مراکز الثقافة المشرقية، ولکنهم يعودون للمرکز مرة أخرى.
بناءً عليه، يتناول البحث أثر رکب الحاج المغربي في تقوية الروابط والصلات بين مصر والمغرب في القرن الثامن عشر، من خلال بيان أهمية الرحلة الحجازية لدي المغاربة، ومناقشة دور الأزهر وعلماء مصر في تقوية الروابط العلمية بين المصريين والمغاربة، إضافة لرصد تفاعل العلاقات بين المصريين والمغاربة أثناء إقامة المغاربة في مصر، مع بيان أهم الجوانب السياسية والاقتصادية لرکب الحاج المغربي إبان تلک الفترة، من واقع کتب الرحلات الحجازية التي أَرَّخَت لأحداث رحلة الحج.
Abstract
Hajj is one of the five pillars of Islam central to Muslim belief, Hajj is the pilgrimage to Mecca that every Muslim must make at least once in their lifetime if they are able; it is the most spiritual event that a Muslim experiences, observing rituals in the most sacred places in the Islamic world. Mecca is the birthplace of the Prophet Muhammad. The sanctuary there with the Ka‘ba is the holiest site in Islam. As such, it is a deeply spiritual destination for Muslims all over the world; it is the heart of Islam. Hajj is the world’s largest transnational religious movement, listed as one of the religious pillars of the Islamic faith. Viewing hajj within the context of Islam’s continued global territorial expansion of the faith from the understanding of Islam and its participation in international relations. Hajj also has impacts on many specific areas of international relation perspective of international relations is of great benefit to a better. The pilgrims of Morocco were organized in the Moroccan pilgrim convoy, which has been linked since its formation with Egypt, which was an important stop on their way to the holy places back and forth, and the Moroccans formed an important component of the Egyptian pilgrimage convoy; Therefore, the Moroccans viewed Egypt as their headquarters in the East, as it is the mediator of the contract between the East and the Islamic Maghreb, as a location and a distance. https://jfla.journals.ekb.eg/article_188749_8df739c183f63eded3e7cd7970d3b254.pdf