التشويق الفني في القصة القرآنية قصة طالوت وجالوت نموذجًا رجب أحمد عبد الرحيم حسن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

الملخص  :
    ترصد هذه الورقة البحثية مظاهر التشويق الفني في القصة القرآنية، متخذة من قصة طالوت وجالوت مثالا تطبيقيا عمليا على جماليات التشويق المعجز الذي غلف القصة من بدايتها لنهايتها ، وقد عرضت الورقة البحثية نبذة عن التشويق عموما في البلاغة العربية القديمة، وتوصلت إلى أن البلاغة العربية القديمة لم تتخذ مصطلحا خاصا بالتشويق، وإنما تحدثت عن مضمون التشويق وعناصره. وأما التشويق في القصة الحديثة، فقد اشتمل عناصر عدة، هي: البداية ،والصراع، والعقدة، والتوقيت، والإيقاع، والنهاية. وهذه العناصر مجتمعة هي التي تقوم بربط أحداث القصة، من بدايتها لنهايتها. والذي دعانا لاختيار هذا الموضوع هو بکارته في مجاله، فلم يخصه أحد- فيما أعلم- بدراسة سابقة، ولذا کان علينا بيان عناصر التشويق في القصة القرآنية على العموم، وفي قصة طالوت وجالوت على وجه الخصوص. ولکي نوفي هذه الورقة حقها فقد ارتأيت أن تشتمل هذه الدراسة على المباحث التالية: التشويق في البلاغة القديمة ، وبعده التشويق بين القصة الحديثة والقصة القرآنية، وفي الآخر يأتي الحديث عن عناصر التشويق الفني في قصة طالوت وجالوت، ولکي نحقق هذه البنود فقد اخترنا المنهج الفني؛ نظرا لأن المنهج الفني يعتمد على عناصر موضوعية، وعلى أصول فنية، لها حظ من الاستقرار، فهو منهج ذاتي موضوعي، وهو أقرب المناهج الى طبيعة الأدب.
Abstract:
This research paper examines the manifestations of artistic suspense in the Quranic story, taking the story of Taloot and Goliath as a practical example of the aesthetics of the miraculous suspense that enveloped the story from its beginning to its end. The paper presented an overview of suspense in general in ancient Arabic rhetoric, and concluded that the ancient Arabic rhetoric did not take a term for suspense, but rather talked about the content and elements of suspense. As for the suspense in the modern story, it included several elements, namely: the beginning, the conflict, the node, the timing, the rhythm, and the end. These elements combined are what connect the events of the story, from beginning to end. What called us to choose this topic is his virginity in his field, no one - as far as I know - has assigned him a previous study, and therefore we had to explain the elements of suspense in the Qur’an story in general, and in the story of Taloot and Goliath in particular. In order for this paper to be fulfilled, it was decided that this study should include the following topics: The suspense in the ancient rhetoric, and after it the suspense between the modern story and the Quranic story, and in the other comes the discussion of the elements of artistic suspense in the story of Taloot and Goliath, and in order to achieve these items, we have chosen the artistic method. Because the artistic curriculum depends on objective elements, and on artistic assets that have a chance of stability. It is a subjective and objective curriculum, which is the closest to the nature of literature.

الكلمات الرئيسية