الإعجاز البلاغي للرسم العثماني . دراسة نقدية .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية اللغة العربية . جامعة الأزهر بإيتاي

المستخلص

      فالقرآن الكريم كتاب الله المبارك أسراره وكنوزه ظل ظليل ممدود لا قاطع له ولا ممنوع،  عطاءاته وفيوضاته من عطاءات وفيوضات الربوبية ، ومنذ الكلمة القرآنية الأولى التي نزلت على رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فغيَّرت وجه الدنيا وأشرقت الأرض بنور كلمات ربها ، منذ تلك اللحظة والقرآن الكريم محط أنظار المسلمين حفظا وعناية ودراسة، بل كل العلوم التي نشأت في أحضان الحضارة الإسلامية كان منبعها وسببها القرآن الكريم فهي منه وإليه، ومازال العلماء على اختلاف مشاربهم يقومون على خدمة القرآن الكريم فيبيِّنون أسراره وبلاغته وإعجازه، ومن فرط اعتنائهم ورعايتهم  للقرآن الكريم امتد بحثهم إلى رسم الكلمة القرآنية ، فأُلفت الكتب التي تصف هيئات رسم الكلمة والتي توجه هذا الرسم أو ذاك، وهذا البحث يهدف إلى التوقف بروية مع  قضية الإعجاز البلاغي  للرسم العثماني ؛ ولذلك كان من حاق هذه الدراسة أن تبين الرسم العثماني وآراء العلماء في شأن توقيف الرسم أو توفيقه ومناقشة تلك الآراء، وبيان نشأة القول بإعجاز الرسم وأهم وأشهر القائلين به قديما وحديثا،  وعرض إعجاز الرسم العثماني على معنى وضوابط إعجاز القرآن الكريم التي استقرت عند علماء الإعجاز، وكذلك بيان معنى الخط ووظيفته وعلاقة ذلك بفرضية إعجاز الرسم العثماني، ويختم البحث حديثه بالتوقف مع بعض الكلمات التي أقرها القائلون بإعجاز الرسم العثماني ومناقشتها وعرضها على أسس وضوابط استنباط المعنى القرآني ، وكل ذلك وصولا إلى الرأي الذي يرتضيه البحث في قضية الإعجاز البلاغي للرسم العثماني .
The Holy Qur’an is the blessed book of God, its secrets and treasures, a shady, elongated shade that is neither interrupted nor forbidden, its gifts and overflows are from the gifts and overflows of divinity, and since the first Qur’anic word that was revealed to the Messenger of God – may God’s prayers and peace be upon him – it changed the face of the world and the earth shone with the light of the words of its Lord from that moment and the Qur’an The Holy Qur’an is the focus of attention of Muslims for memorization, care and study. Rather, all the sciences that arose in the bosom of Islamic civilization had its source and its cause, the Holy Qur’an, as it is from it and to it, and scholars of all walks of life are still based on the service of the Holy Qur’an, explaining its secrets, eloquence, and miraculousness. The Qur’anic word, so I wrote books that describe the shapes of the word’s drawing and that important and famous of those who said it in the past and presently, and presenting the miraculousness of Ottoman drawing on the meaning and controls of the miraculousness of the Noble Qur’an that settled with the miraculous scholars. As well as the statement of the meaning of calligraphy and its function and its relationship to the hypothesis of the miracle of the Ottoman drawing, and the research concludes by stopping with the meanings mentioned by the scholars of the Qur’anic miracle of the particularities of the Ottoman drawing and discussing and presenting them on the basis and controls of eliciting and deriving the Qur’anic meaning, and all this leads to the opinion that satisfies the research in the issue of the rhetorical miraculousness of the  direct this or that drawing Ottoman drawing. .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية