نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم الأدب والنقد - كلية اللغة العربية بالمنوفية - جامعة الأزهر
المستخلص
يُعـدُّ (فـنّ الإبيجراما) من أقدم الأجناس الأدبية عمراً؛ وقد شاع هذا اللون الأدبي في أدبنا العربي قديما، غير أنه لم يُتنبه إلى المصطلح إلا حديثا، حينما أطلقه دكتور "طه حسين"، حين نشر كتابه (جنة الشوك) وضمنه إبيجرامات نثرية. يراد بالإبيجراما الشعرية (القصيدة القصيرة)، وتجب الإشارة إلى أنّ تسارع الإيقاع في العصر الحديث نتج عنه ميل الإنسان المعاصر إلى تلقي النصوص القصيرة الخاطفة، التي تلقي بغرضها مكثفًا مجملا غيرَ مخلٍّ في بلاغة تتناسب ومقتضيات العصر، وتعدُّ القصيدة القصيرة (الإبيجراما) إحدى هذه الأنماط. وفي هذا اللون الفني الأدبي يحاول الشاعر في القصيدة القصيرة (الإبيجراما) تجسيد دلالاته في أقل ما يمكن من أسطر بحيث تعبر عن لحظة شعورية واحدة ومكثفة، والواحدية في الصورة هي أساس هذا النمط. وُجد مثل هذا اللون في أشعار الأقدمين بداية من شعراء العصر الجاهلي، ومرورا بالشعراء الإسلاميين، والعباسيين، وغيرهم، حتى وصلنا إلى العصر الحديث، وهو مستمر معنا، نجده في شعر الشعراء، وفي أدب الأدباء، حتى فتح الأدب أمامه –حديثا- بابه على مصراعيه، فاقتحمه الأدباء والشعراء من أصحاب الشعر الحر، والشعر المنثور، ويبدو أن هذا النوع الأدبي بقسماته وهويته قد شكل إغراء لعدد لا بأس به من أولئك الشعراء الحداثيين، وما بعد الحداثيين، شعراء قصيدة التفعيلة، وشعراء قصيدة النثر على السواء. ومع ذلك وجدناه أيضا عند العديد من الشعراء الكلاسيكيين الذي اهتموا بعمود الشعر العربي، ولم يخرجوا على نظام البحور الخليلية، ولم يتجاوزوا التزام القافية الواحدة، ويعدّ من أهم هؤلاء الشعراء، وأشهرهم في العصر الحديث، الشاعر اليمني الكبير/ عبد الله البردّوني. لم يمثل فن الإبيجراما ظاهرة في شعر البردّوني، لكن جاءت في شعره مجموعة قصائد قصار، يصح أن يطلق عليها مصطلح (الإبيجراما)، فهي (إبيجرامات شعرية)، يصدق عليها مبادئ هذا الفن وقواعده، وقد تحدثت عنها؛ إذ تحققت فيها صورة بنية (الإبيجراما) في عدة أنواع مختلفة؛ منها: بنية الإبيجراما المركزة التعريفية، وبنية الإبيجراما المركزة التقابلية، وبنية الإبيجراما الحلزونية، ثم تحدثت عن البنية الإيقاعية في تلك الإبيجرامات. تمت معالجة هذا الموضوع في ضوء بعض المناهج القديمة والحديثة، التي تمكن من تحقيق الهدف، ودرس البحث بداية؛ نشأة هذا الفن، ومفهومه، وخصائصه، ثم انتقل بعد ذلك لدراسة علاقته بالشعر العربي قديما وحديثا، ثم دراسة بنية قصيدة "الإبيجراما" في شعر الشاعر اليمني (عبد الله البردّوني). وخلص البحث إلى أن البردّوني التزم الشكل التقليدي الأصيل في إبيجراماته، وأثبت أن القالب الموسيقي التراثي لشعرنا العربي قادر على استيعاب كافة الأشكال الجديدة.
The art of epigram is considered one of the oldest literary genres. This literary style was widespread in our Arabic literature in the past, but the term was not noticed until recently, when Dr. Taha Hussein introduced it when he published his book (The Paradise of Thorns), which included prose epigrams. What is meant by poetic epigram is (the short poem), and it must be noted that the acceleration of the rhythm in the modern era has resulted in the tendency of contemporary people to receive short, snappy texts that deliver a condensed, comprehensive, and undisturbed purpose in eloquence that suits the requirements of the era. The short poem (epigram) is one of these types. In this literary artistic style, the poet tries in the short poem (the epigram) to embody its meanings in the fewest possible lines so that they express a single, intense emotional moment, and the unity in the image is the basis of this style. Such a color was found in the poetry of the ancients, beginning with the poets of the pre-Islamic era, and passing through the Islamic poets, the Abbasids, and others, until we reached the modern era, and it continues with us. We find it in the poetry of poets, and in the literature of writers, until literature has recently opened its door wide before it. Writers and poets of free verse and prose poetry invaded it, and it seems that this literary genre, with its features and identity, has constituted a temptation for a significant number of those modern and post-modernist poets, poets of the iambic poem, and poets of the prose poem alike. However, we also found it in many classical poets who were interested in the pillar of Arabic poetry, and did not deviate from the system of the Hebronic seas, and did not go beyond the commitment to one rhyme. Among the most important of these poets, and the most famous of them in the modern era, is the great Yemeni poet / Abdullah Al-Baraddouni. The art of epigrams did not represent a phenomenon in Al-Baraddouni’s poetry, but in his poetry came a group of short poems, which can be properly called the term (epigrams), for they are (poetic epigrams), in which the principles and rules of this art are confirmed, and I have talked about them; As the image of the structure (epigram) was achieved in several different types; Among them: the structure of the focused, declarative epigram, the structure of the focused, contrastive epigram, and the structure of the spiral epigram, and then I talked about the rhythmic structure in those epigrams. This topic was addressed in light of some ancient and modern approaches, which enable the goal to be achieved. The research initially studied; The origins of this art, its concept, and its characteristics. He then moved on to study its relationship with Arabic poetry, ancient and modern, and then study the structure of the “Epigram” poem in the poetry of the Yemeni poet (Abdullah Al-Baraddouni). The research concluded that Al-Baradouni adhered to the authentic traditional form in his epigrams, and proved that the traditional musical template of our Arabic poetry is capable of absorbing all new forms.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية