نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بقنا-جامعة الازهر
المستخلص
يهدف البحث في محتواه إلى تناول ملامح البناء القصصي وعناصره في فن الرسائل حتى القرن الرابع الهجري، تناولاً يسعى إلى رصدها وبيان تشكلاتها، وأثرها في مضامين الأفكار ودلالاتها، ومدى امتدادها إلى البناء القصصي الحديث، وحضورها في تشكلاته حضوراً يكشف أصالتها وعمق جذورها في السرد العربي القديم خاصة في فن الرسائل غير المقصود بالذات في الفن القصصي الخالص، والذي يتأكد معه عبقرية الكُتاب القدامى في إبداعهم للسرد القصصي، وتطوير وتحديث تقنياته وتطويعها لتشكيل الأفكار في سياقات الفنون السردية الأخرى. وقد اتبعت في تأصيل هذه الملامح القصصية في فن الرسائل منهجاً تحليليًّا فنيًّا، تعمق في نصوص الرسائل واستنبط ملامح البناء القصصي المندرجة فيها، وفسر تشكيلها البنائي تفسيرا ناقداً لفاعليتها وتأثيرها في حكاية الأفكار وصياغتها، واعتمدتُ على كتاب جمهرة رسائل العرب لـ« أحمد زكي صفوت » مصدراً للدراسة؛ لكونه جامعاً لجلّ الرسائل العربية من الجاهلية حتى القرن الرابع الهجري مع توثيق مصادرها وأخبارها وتحقيق نسبتها لأصحابها.
وقد مهّدت لهذه الدراسة بتمهيد شغل جانبين، أولهما ـــ تحدثت فيه عن تاريخ فن الرسائل وتطورها من الجاهلية حتى العصر العباسي، وعن مفهوم الرسائل في المعاجم العربية والاصطلاحية ولدى نقاد الأدب وأعلامه، وثانيهما ــ تناولت فيه الرسائل وتداخل الأجناس الأدبية وأصالة قضية التداخل في الأدب العربي القديم، وآراء نقاد الغرب
والعرب حولها، وخصوصية تحققها في فن الرسائل الأدبية وأهميتها في تشكيلها النصي. بعد ذلك، جاءت الدراسة في خمسة مباحث، تناولت في أولها ــــــ ملامح الحبكة القصصية، وثانيها ــــــ ملامح الشخصية القصصية، وثالثها ـــــ ملامح الزمن القصصي، ورابعها ـــــ ملامح المكان القصصي، وخامسها ـــــ ملامح اللغة القصصية، وأردفتها بخاتمة رصدت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، والتي أكدت قدرة فن الرسائل على استلهام ملامح الفن القصصي ومرونته وطواعيته لاستدعاء الفنون الأدبية لعناصره الفنية، وأصالة الملامح والتقنيات القصصية الحديثة، وإسهام الملامح والتقنيات القصصية في تقوية خطاب الرسائل، واتساع نطاق السرد الفني ليشمل فنون قولية عديدة.
The research aims in its content to address the features of narrative structure and its elements in the art of letters until the fourth century AH, an approach that seeks to monitor them and clarify their formations, their impact on the contents of ideas and their connotations, and the extent of their extension to modern narrative structure, and their presence in its formations, a presence that reveals their authenticity and the depth of their roots in ancient Arabic narration, especially in the art of letters, which is not intended specifically in pure narrative art, which confirms the genius of ancient writers in their creativity in narrative storytelling, and the development and modernization of its techniques and their adaptation to form ideas in the contexts of other narrative arts.
In establishing these narrative features in the art of letters, I followed an analytical and artistic approach, delving into the texts of the letters and deducing the features of the narrative structure included in them, and interpreting their structural formation with a critical interpretation of their effectiveness and influence in narrating and formulating ideas. I relied on the book Jamharat Rasail al-Arab by Ahmed Zaki Safwat as a source for the study, as it is a collection of most of the Arabic letters from the pre-Islamic era until the fourth century AH, with documentation of their sources and news and verification of their attribution to their owners.
I paved the way for this study with an introduction that occupied two aspects, the first of which - in which I talked about the history of the art of letters and its development from the pre-Islamic era until the Abbasid era, and about the concept of letters in Arabic and technical dictionaries and among literary critics and figures, and the second - in which I dealt with letters and the overlap of literary genres and the originality of the issue of overlap in ancient Arabic literature, and the opinions of Western and Arab critics about it, and the specificity of its realization in the art of literary letters and its importance in its textual formation. After that, the study came in five sections, the first of which dealt with the features of the narrative plot, the second with the features of the narrative character, the third with the features of the narrative time, the fourth with the features of the narrative place, and the fifth with the features of the narrative language. I followed it with a conclusion in which I monitored the most important results reached by the study, which confirmed the ability of the art of letters to draw inspiration from the features of the narrative art and its flexibility and malleability to summon the literary arts for its artistic elements, the originality of the features and techniques of modern narratives, the contribution of the features and techniques of narratives in strengthening the discourse of letters, and the expansion of the scope of artistic narration to include many verbal arts.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية